lauantai 30. heinäkuuta 2016

Puhe- ja vuorovaikutustaidot

Kurssit 1–3
Pohdi omaa viestijäkuvasi seuraavien kysymysten avulla:
  • Mitä tarkoitetaan viestijäkuvalla?
  • Millaisena viestijänä näet itsesi?
  • Millaisia kokemuksia sinulla on erilaisista vuorovaikutustilanteista ja -suhteista?
  • Mitä arvostat itsessäsi viestijänä?
  • Mikä tai millaiset vuorovaikutustilanteet tuottavat sinulle vaikeuksia?
  • Millaiset vuorovaikutustilanteet ovat sinulle luontevia?
  • Millaisia kokemuksia sinulla on esiintymisestä ja julkisesta puhumisesta?
  • Millainen käsitys sinulla on itsestäsi kuuntelijana?
  • Millaisena ryhmätyöskentelijänä ja ryhmän jäsenenä näet itsesi?
  • Millaisia vahvuuksia sinulla on ryhmäviestijänä?
  • Millaisia haasteita koet ryhmän vuorovaikutustilanteissa?
  • Millaisia tavoitteita asetat itsellesi ryhmäviestijänä?
  • Millaisia käsityksiä sinulla on itsestäsi palautteenantajana ja -vastaanottajana?
  • Millaisia kehittämistavoitteita asetat itsellesi viestijänä?
Pohdi myös ryhmätaitoja seuraavien kysymysten/ näkökulmien kautta:
  • Millaisia tehtävä- ja suhdekeskeisiä taitoja ryhmissä hyödynnetään ja edellytetään?
  • Mitä sisältyy kuuntelutaitoon? Millaisia taitoja on aktiivisella ja hyvällä kuuntelijalla?
  • Millaisia puheenvuoron rakentamiseen ja esittämiseen liittyvät taitoja ryhmätilanteissa tarvitaan?
  • Millaista on tavoitteellinen ja monipuolinen osallistuminen ryhmän toimintaan?
  • Millaisia taitoja yhteinen päätöksenteko ja ristiriitatilanteiden ratkaiseminen rakentavasti edellyttää?
Ryhmää voit tarkastella myös pohtimalla seuraavia näkökulmia:
  • Miten ryhmät muotoutuvat ja kehittyvät?
  • Millaisia eri ryhmiä on?
  • Millaisia eri rooleja ja normeja ryhmiin saattaa muodostua?
  • Miten erilaiset roolit ja normit ryhmissä vaikuttavat ryhmän työskentelyyn?
  • Mistä syntyy ryhmädynamiikka?
  • Mitkä ovat tuloksekkaan ja toimivan ryhmän kriteerit?
  • Miten erilaisista vaikeuksista ryhmätyöskentelyssä (esim. konfliktit, ryhmäajattelu, polarisoituminen, vetäytyminen) on mahdollista selviytyä?
(LOPS 2016: Puhe- ja vuorovaikutustaidot äidinkieli ja kirjallisuuden opetuksessa)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.